Vi designar en logotyp och en grafisk identitet – så funkar det
UPPSTARTSMÖTET
Vi börjar med ett uppstartsmöte i form av en workshop. Innan mötet skickar vi ett frågeformulär som kunden får fylla i, och under uppstartsmötet går vi igenom frågorna och kunden får utveckla sina svar. Vi pratar om företagets verksamhet, förväntningar, behov, hur företaget ska uppfattas, hur profilen ska användas och vilka som ska använda profilens delar. Om det redan finns en logotyp/profil som ska göras om, pratar vi om varför den ska bytas ut, hur den har fungerat i praktiken och hur den har uppfattats.
Vår formgivare Annikas kommentar:
RESEARCH
När vår formgivare börjar sitt arbete så är det inte med formgivningen, som man kanske skulle kunna tro. Utan det handlar till stor del om att undersöka hur branschen och konkurrenter ser ut och kolla upp målgruppens grafiska preferenser. Det kan också handla om att undersöka visuella referenser som kunden delat med sig av. En annan del av den här fasen är inspiration och att hitta lämpliga visuella riktningar.
Vår formgivare Annikas kommentar:
FUNDERA & SKISSA
Nu är det dags att plocka fram papper och penna. Olika associationer skrivs ner och ger upphov till idéer och tankar. Logotypens namn skrivs ner i en massa olika varianter. Om logotypen ska ha en symbol, så tecknas olika idéer ner och ritas ut i olika varianter. Den här fasen handlar mycket om att komma upp med en massa olika idéer och att hitta olika sätt att forma och kombinera bokstäverna i logotypen. Skisserna och idéerna stäms av och justeras mot de önskemål och förutsättningar som satts upp för uppdraget. Många idéer förkastas och andra överlever gallring och skissas vidare på.
Vår formgivare Annikas kommentar:
SPECIFIKA FÖRSLAG TAR FORM OCH UTVÄRDERAS
Nu tar formgivaren med sig de bästa förslagen från skissblocket och ritar upp dom i datorn. Ofta rör det sig om kanske 3-5 olika skisser och idéer på hur logotypen skulle kunna se ut. Dessa skisser vidareutvecklas och får blomma ut. Här brukar ett par varianter “ta ledningen” och stämma bättre överens med de estetiska och funktionella önskemål, specifikationer och förutsättningar som satts upp för projektet. De kvarvarande förslagen typograferas, text och eventuell symbol prövas i olika varianter och kombineras med varandra. Logotyperna förstoras upp och förminskas ned, de testas hur de fungerar mot olika bakgrundsfärger, i kombination med texter och tillsammans med olika sorters bilder och grafik.
Vår formgivare Annikas kommentar:
FÖRSLAGET MED STORT F
Det logotypförslag som vi tycker stämmer bäst överens med uppdragets förutsättningar, får nu sällskap av lämpliga färger, typsnitt för rubriker och brödtext, skisser på grafiska element och fotografier. Dessa olika element sätts samman till ett par olika enheter; exempelvis visitkort, en fiktiv annons och kanske en skylt eller hemsida. På det här sätter säkerställer vi att delarna i det visuella konceptet fungerar tillsammans och eventuella brister kan justeras och åtgärdas.
Vår formgivare Annikas kommentar:
FÖRSLAGET PRESENTERAS
Nu är det dags att presentera vårt förslag för kunden. Vi visar på de förutsättningar och utmaningar vi haft under processen och hur vi kommit fram till vårt förslag. Vi motiverar de val vi har gjort, varför designen ser ut som den gör och hur det är kopplat till de förutsättningar och krav vi haft att utgå från. I presentationen visar vi upp logotypen, färgpaletten, typsnitt/typografi, eventuella mönster, symbol och grafiska element. Förslaget monteras dessutom in i ett par så kallade ‘mock-ups’, dvs fotografiska bilder på exempelvis visitkort, skyltar, broschyr, brevpapper etc, för att uppdragsgivaren ska få en så representativ bild av de slutliga resultatet som möjligt. Ibland visar vi upp fler delar och grafiska element än de som ingår i offerten, och då har man om så önskas möjlighet att lägga till dessa i leveransen.
Vår formgivare Annikas kommentar:
JUSTERING & LEVERANS
Efter att kunden godkänt konceptet och återkommit med eventuell feedback, justerar vi delarna i skissen till sin slutliga form och tar fram ytterligare enheter om så önskas. Ofta tar vi även fram en grafisk manual som kan variera i omfattning beroende på kundens behov och budget. I en enklare grafisk manual brukar vi ha med vilka versioner logotypen finns i och hur den ska och inte ska användas, färgkoder för tryck och webb/skärm och vilka typsnitt som ska användas. I en mer avancerad grafisk manual beskrivs mer utförligt hur den grafiska identiteten ska användas i fråga om layout, typografi och bildmanér. De slutliga logotypfilerna och den grafiska manualen levereras till kunden. Originalfiler på övriga delar i den grafiska identiteten, såsom mönster, fotografier och grafiska element, levereras i överenskomna filformat till kunden och exempelvis visitkort, brevpapper och kuvert skickas på tryck.
Vår formgivare Annikas kommentar:
UPPFÖLJNING
Efter en tid brukar vi återkomma för att säkerställa att allt fungerar som förväntat. Det är vanligt att nya behov uppstår allt eftersom företaget utvecklas och att fler delar behövs fler delar till den grafiska identiteten.
Vår formgivare Annikas kommentar: