10 tips för en bättre hemsida

I dagsläget är en hemsida något av ett måste för de flesta företag. En välgjord, genomtänkt hemsida underlättar kontakten mellan företaget och dess kunder och jobbar dygnet runt. Vi har samlat ihop 10 tips för en bättre företagshemsida:

1. Vilka vill du nå?

Det viktigaste och mest grundläggande när det kommer till att skapa en riktigt bra hemsida är målgruppens behov. Varför kommer besökarna till din hemsida? Vad intresserar dom? Vad är de ute efter?  Det här är något som många företag missar när de tar fram sin hemsida och fokuserar istället på vad de själva tycker är viktigt och vill berätta. I många fall är det företaget är viktigt och det målgruppen tycker är viktigt helt olika saker.
Tips – Utgå alltid från målgruppens behov

 

2. Mobilvänlig

Idag besöks hemsidor från alla möjliga enheter. Vissa kommer att besöka ditt företags hemsida från en högupplöst widescreen skärm, andra från sin laptop, ipad eller sin mobiltelefon. För att alla besökare ska få en bra upplevelse av hemsidan krävs en responsiv design, dvs att hemsidans utseende anpassas efter besökarens enhet.
Tips – Responsiv design är en självklarhet idag och ger alla besökare möjlighet till en bra upplevelse av hemsidan

 

3. Tänk igenom hemsidans funktioner

Vilka funktioner ska hemsidan uppfylla för besökaren? Ska där finnas kontaktformulär? Ställa frågor? Handla varor eller boka tjänster? Lämna offertunderlag? Ska hemsidan främst fungera som marknadsföring mot nya potentiella kunder eller ska hemsidan främst fungera som en informationssida för de som redan kommit i kontakt med företaget på andra sätt? Beroende på syftet, behövs olika funktioner på hemsidan.
Tips – Fundera över vilka funktioner på hemsidan som underlättar för besökaren, men även vilka funktioner som underlättar för hemsidans ägare

 

4. Rensa i menyn

Inte sällan har hemsidor så digra menyer att det blir oöverskådligt för besökaren. Här gäller det att verkligen tänka igenom vad besökaren är ute efter. Ett generellt råda är att rensa och stryka. Och fundera över hur viktiga de olika rubrikerna i menyn är. Kan några läggas som i undermenyer? Kanske gör sig vissa val bättre i en separat knapp?
Tips – Sparsamma menyer underlättar för besökaren

 

5. Ha viktig information på alla sidor

Ha inte bara företagets kontaktuppgifter på en särskild kontaktsida. Många av sidans besökare kommer att leta efter kontaktuppgifter eller öppettider. Se till att dessa finns med på varenda sida, antingen längst ner eller uppe i högra hörnet. Bra är också att ha med en kort beskrivning av företagets verksamhet på varje sida.
Tips – Ha viktig information på alla sidor

 

6. Matcha hemsidan med din grafiska profil

Oavsett hur potentiella kunder kommer i kontakt med ditt företag, så ska de känna igen sig. Visitkortet som lämnats, brevpappret som offerten skrivits på och hemsidan som besökaren kommer till, ska alla ge en känsla av att de hänger ihop. Använd den visuella identitetens mönster som bakgrund på hemsidan eller som en bård, matcha färgerna så de överensstämmer med företagets färgpalett och se gärna till att samma typsnitt används på både visitkort, faktura och hemsida. Det ger ett genomtänkt, tryggt intryck och ger känslan av ett seriöst företag med omsorg om detaljerna.
Tips – Se till att företaget har en genomarbetad grafisk profil att applicera på hemsidan

 

7. Proffsigt innehåll

Skippa mobilen när du ska fotografera medarbetarna och anlita en professionell fotograf. Och låt en copywriter se över och skriva om texterna. Allt för många snålar in på text och bilder. Men hemsidans syfte är att vara en säljare och representant för ditt företag 24 timmar om dygnet. Se då till att din hemsida är en BRA representant och inte en medioker.
Tips – Proffsigt innehåll får ditt företag att se proffsigt ut

 

8. Less is more

Ju mer på hemsidan som konkurrerar om besökarens uppmärksamhet, desto mindre kommer besökaren att uppfatta och bara de ytterst motiverade kommer att stanna för att upptäcka ditt företags hemsida. Korta ner texterna om de är långa, välj ut det som är viktigast och förpassa resten till papperskorgen eller till lämpliga undersidor.
Tips – Skala bort, minska och kondensera

 

9. Uppdatera ofta

Google gillar en hemsida som uppdateras iallafall ett par gånger i månaden. Det visar att företaget är aktivt och fortfarande igång. Och det uppskattas av Google som kommer att ranka den högre än en sida som inte uppdaterats på ett år. Men inte bara Google gillar uppdaterade hemsidor. Det gör även besökarna. Om en nyhetssida har senaste uppdatering från två år tillbaka, är risken stor att besökarna tror att företaget har lagt ner verksamheten.
Tips – Lägg en timme var eller varannan vecka på att uppdatera hemsidan

 

10. Alla sidor är startsidor

Även om hemsidans startsida är viktig att lägga krut på, så tänk på att många besökare kommer att göra sitt första besök på en av hemsidans undersidor, och inte på startsidan. Så se till att man även på undersidorna får den information som behövs. Hur kommer sig då detta? Jo, länkar från andra sidor och från google-sökningar, leder inte alltid till startsidan utan lika ofta till en undersida.
Tips – Tänk på att alla undersidor kan vara besökarens första kontakt med företagets hemsida

Spara

Spara

Taggar: