En dag tog byggentreprenören TL kontakt med oss. De ville ha en ny profil. Perfekt, det är ju vi något av experter på. Precis som för många företag hade tiden sprungit ifrån TL. Deras nuvarande logotyp kändes fel. Den signalerade inte de värden som TL står för. Det var viktigt för dem att den nya identiteten skulle utstråla värme och mänsklighet. Två värdeord som ligger till grund för hur de uppträder och agerar. Det skulle visa sig att TL var ett företag med tydlig varumärkesidentitet och samsyn internt kring vilka de är och står för.
Ett företag med stort hjärta, både i det lilla och i det stora. TL är inget vanligt byggföretag. Det är en familj. Det låter som om det skulle kunna bli ett projekt med många olika åsikter och starka känslor? Ett krångligt projekt? Nej, inte alls. Smidigare process får man nästan leta efter. Till vårt första möte hade TL fått svara på ett batteri av frågor för att kartlägga företagets behov och önskemål. Därefter var det dags att sätta igång och kreera.
TL:s tydliga varumärkesidentitet gjorde det lätt för oss att förstå och tolka deras kärna och själ. Efter uppstartsmötet landade vi i att ta fram en logotyp och grafisk identitet som känns pålitlig, varm, sympatisk, trygg och schysst. Extra roligt att ett företag i en ganska maskulin och hård bransch ville kännas varma, tycker vi. Men också lite knepigt eftersom deras namn består av bokstäverna T och L. Inga mjuka bokstäver precis. Och går det verkligen att göra en mjuk grafisk identitet för ett byggföretag som ska signalera stabila och pålitliga? Vi kom fram till att det går om man får in det varma genom en mjuk färgskala. Vi byggde upp symbolen i logotypen av linjer som tillsammans skapar företagsnamnet. Tittar du riktigt noga kanske du ser att symbolen bildar ett hus som kastar en skugga. De grafiska elementen och mönstren hämtade vi från linjerna från logotypen. Vi tog fram ett illustrationsmanér med en varm och mjuk känsla. Ett manér TL kan använda sig av ute på byggarbetsplatser, i kommunikation där fotografier inte passar och som inredning på deras kontor. Precis som de grafiska elementen och mönstren är illustrationsmanéret också uppbyggt av linjerna från logotypen. TL är glada för sin nya identitet. Och vi är glada att vi fick möjligheten att ge dem ett utseende som speglar deras personlighet.