Kapitalförvaltarna Nordkinn grundades 2012 av sju specialister inom kapitalförvaltning och riskhantering. Under årens lopp växte Nordkinn. De började förvalta större och större tillgångar vilket innebar extra granskning av branschen internationellt. Ganska snabbt insåg Nordkinn att deras grafiska identitet behövde ses över. De hade helt enkelt vuxit ur sin kostym och behövde en ny som bättre speglade deras verksamhet och deras värden.
Nordkinn är långt ifrån vanliga kapitalförvaltare. De jobbar i team och drar nytta av varandras kompetenser. Öppenhet och transparens är inte bara vackra ord på ett papper utan ett sätt för dem att driva sitt företag. Utmaningen för oss på Brandma’ var att hitta en identitet som särskiljer dem från deras konkurrenter. Som sticker ut och fångar deras själ och kärna men som ändå passar inom ramarna för hur en kapitalförvaltare kan se ut.
Nordkinns tidigare identitet bestod av en logotyp och en symbol, men saknade grafiska element. Det gjorde den ytterst begränsad och smal. Något som vi självklart ville råda bot på.
Symbolen var ett norrsken. Just ljusstrålarna var betydelsefulla för Nordkinn så vi lät dem leva vidare i den nya logotypens bokstäver. Ledorden öppenhet och transparens fick ta sig i uttryck genom att vi öppnade upp bokstävernas former. De öppna bokstäverna symboliserar att det inte finns några hemliga skrymslen eller vrår. Till logotypen adderade vi mönster och grafiska element för att skapa en grafisk identitet med många olika användningsområden.
De grafiska elementen är baserade på logotypens bokstavsformer. Vi jobbade mycket med att hitta ett uttryck som både andas förtroende men samtidigt sticker ut. Utmana lagom, var vårt ledord. Som komplement till identiteten tog vi fram en tonalitet för texter och ett fotografiskt bildmanér.