Rajd är ett samiskt ord som betyder “ett strikt organiserat tåg av renar när de förflyttas mellan olika beten”. Rajd är även ett Norrlandsbaserat IT-företag som erbjuder unika säkerhetslösningar för biltestbanor, framförallt är de specialiserade på vintertestbanor. När Rajd kontaktade oss fanns det redan en logotyp som de inte var nöjda med – vi fick i uppdrag att ta fram en grafisk identitet och en ny logotyp som bättre förmedlar företagets verksamhet. De vill signalera ordning och reda, säkerhet och effektivitet, och gärna skilja sig markant från konkurrenterna.
Med utgångspunkt i Rajds geografiska placering och deras specifika verksamhet, skapade vi en grafisk identitet som andas snötäckta landskap och slingrande vägar. Våra ledord var ordning, säkerhet, nordiskt, rörelse och kontroll.
Logotypen fick en symbol i form av ett inringat ”R”, vars runda form leder tankarna till bilrelaterade objekt som däck och ratt. Företagets profilfärger fick namn som ‘Vinternatt’, ‘Asfalt’ och ‘Midnattssol’. Till den grafiska identiteten tog vi också fram ett rapporterat mönster där symbolens ‘R’ bildar ett sorts däckspår. Dessutom designades ett grafiskt element i form av en slingrande bana som anspelar på själva testbanorna, ett enkelt sätt att tydliggöra företagets verksamhet på.