Gissa om vi blev glada när vi fick frågan om att göra Lapland Eco Stores visuella identitet. Vi verkligen älskar ekologiska produkter. Och vi älskar driftiga kvinnor som tar saken i egna händer. Företaget startades nämligen i källaren hos en småbarnsmamma som ville kunna jobba hemma under tiden barnen var små. Företaget gick som tåget och är idag marknadsledare på ekologiska och giftfria produkter på nätet. Sedan tidigare fanns en logotyp som var stilren och enkel, vilket grundaren gillade. Mindre bra var att den avlånga formen som gjorde loggan svårjobbad. Dessutom fanns deras gamla slogan med. No good! Det stilrena och enkla ville Lapland Eco Store gärna se även i framtiden, och en kvalitetshöjning i både form och känsla. Mm, sånt gillar vi.
Den första utmaningen: Lapland Eco Store, vilket långt företagsnamn! Hur delar man upp det till en tydlig och lättläst ordbild? Andra utmaningen: kunden ville ha en enkel, stilren och modern identitet och samtidigt andas ekologiskt. Den ekologiska världen är inte känd för sin stilrenhet. Den består ofta av grova och rustika element, murriga färger och en hel del återvunnet papper.
Genom att använda formen av en husgavel skapade vi en symbol för ett hem. Den symbolen återfinns i storyn om att företaget grundades i en källare, att det är ett företag som säljer ekologiska produkter för främst hemmet och att det är ett hem (en hemsida) för dessa produkter. Därtill adderade vi ett löv (ja, vi vet att den är uttjatad symbol) men vi behövde en stark och snabb association till ekologiskt och natur. Kombinationen av hus och löv skapade symbolen ett löv format som ett hus.
Från början ville inte kunden ha någon färg med överhuvudtaget. Vår formgivare var övertygad att identiteten skulle må bra av några diskreta färger för att lätta upp och inte bli för hård. Därför gjorde hon två alternativ. En i enbart svart, vitt och grått och en med en diskret färgskala inspirerad av den norrländska vinternaturen. Gissa vilken de valde?