Vi har en kund som gillar att rulla runt. Nobina heter företaget och är ett bussbolag som dagligen kör cirka en miljon kunder till olika destinationer. Nobina är silverpartner till Pridefestivalen och närvarar under festivalen på området och i paraden. De behövde ett koncept som de kunde hitta på aktiviteter kring och samtidigt levandegöra begreppet ”mångfald berikar ”– som är en av Nobinas viktigaste värderingar. Önskemålet var ett flexibelt koncept som både gick att skala upp och ner. Och på tal om att skala, det får oss att osökt tänka på frukt.
Frukt är inte bara nyttigt, sött och gott. Frukt på engelska blir fruit, som också är slang för personer som sticker ut från normen.
Det fick oss att spinna loss riktigt ordentligt. Någon av oss utbrast ”We love all kind of fruits”. Genom denna sägning kunde vi, med glimten i ögat, visa att Nobina är ett bussbolag som värnar om människors olikheter och deras viktigaste värdering ”mångfald berikar”. Till bussen är alla välkomna, oavsett varifrån man kommer eller vem man älskar. Och frukt är precis som människor. Olika. Genom konceptet “We love all kind of fruits” skapade vi en värld där frukterna fick liv och på ett charmigt sätt kunde levandegöra begreppet mångfald. Fruktigt värre blev det!