Helmers Köttbullefabrik är ett nystartat företag som vill underlätta vardagen för stressade föräldrar genom att erbjuda god (och nyttig) färdiglagad mat för barn i åldern 3-10 år. Vi fick i uppdrag att ta fram logotyp, grafisk profil, illustrationer och förpackningsdesign. Önskemålet var att konceptets design skulle tilltala vuxna samtidigt som det tydligt framgår att maten är för barn. Ett annat önskemål var en design som sticker ut i hyllan och inte liknade något annat.
Vi valde att ge förpackningarna ett lekfullt, illustrerat manér som för tankarna till kök och matglädje. För att tydligt skilja de olika rätterna åt, fick varje maträtt en egen färg. Genom ett utstansat hål i form av en gryta ser man en glimt av innehållet. För att signalera att rätterna är för barn, skapade vi det glada, knasiga ångmolnet som stiger upp ur grytan. Ångmolnet är tänkt att även kunna användas som ett formelement i butiks- och marknadsmaterial, för att koppla ihop förpackningarna med övrig marknadskommunikation. För att göra produktinformationen på baksidan och sidopaneler tydlig och lättläst, lades texten i separata block ovanpå vita illustrationer av olika kökstillbehör.
Vi tog även fram ett nytt namn till varumärket. Ordet ‘köttbullefabrik’ fungerar dåligt med vegetariska rätter och ‘fabrik’ är långt ifrån en bra beskrivning av verksamheten. Vårt förslag var att kalla varumärket för ‘Helmers Lilla Kök’, vilket mottogs med stor entusiasm och går i linje med den känsla vår kund önskade.