MindTrip är en unik, digital och spelifierad utbildning/plattform där unga tjejer kan träna sig till bättre självkänsla på ett enkelt och roligt sätt i en app. Träningen är baserad på mental träning, mindfulness, neuroledarskap och KBT.
Brandma’s uppdrag var att formge en logotyp som representerar företaget och tjänsten och som även kan fungera som app-ikon. MindTrip önskade att logotypen skulle kännas ungdomlig men inte barnslig och att den skulle utstråla stabilitet, balans, optimism och självkänsla. Fokus låg på att ge logotypen en balanserad form som innehöll en detalj som ensam skulle kunna agera som särskiljande symbol/ikon.
Idén till logotypen är att visualisera självkänsla; att räta på ryggen, våga höja blicken och vara tydlig med sina gränser. Denna idé överfördes till bokstaven T vars överliggare fick en lätt böjd form och en prick ovanför som “huvud”. Bokstavens form associerar också till balans och harmoni. Pricken över T kompletterades med prickar ovanför de båda i:na, vilket blir en blinkning till gamifiering och utveckling samtidigt som prickarnas triangelformade placering ger en känsla av balans.
Logotypen kan användas både i en tvåradig version och en enkelradig. Dessutom kan bokstaven T plockas ut ur logotypen och användas på egen hand som en symbol/ikon.