Slam design vill ge nytt liv åt de gamla fina illustrationer som finns bevarade i olika arkiv runt om i Sverige. Genom att applicera bilderna på moderna inredningsprodukter och bruksföremål, vill de göra dessa kulturskatter tillgängliga för alla. Vår ad Annika fick uppdraget att ta fram en ny logotyp och en grafisk profil för applicering på trycksaker, webbshop, nyhetsbrev, marknadsmaterial och förpackningar. Önskemålet var en humanistisk och funktionell form som kombinerade känslan av gamla arkiv med illustrationernas passion och skönhet.
För ständigt påminna om företagsidén valde vi att låta de gamla illustrationerna vara en tydlig del av den grafiska identiteten och pryda även brevpapper, visitkort och digitala enheter. Logotypen utformades med gamla arkivkort och typograferade försättsblad i gamla praktverk i åtanke, där typografin ofta är centrerad och där textens utseende variera från rad till rad i fråga om typsnittets storlek och skärning. Logotypen gjordes även i en röd stämpelvariant, för att ytterligare föra tankarna till gamla arkiv.