SOS från marknadsavdelningen – vad ska jag skriva?

Är skärmen tom och pannan blank? Svårt att hitta den så kallade inspirationen till content-produktionen? Lugn. Att drabbas av idé-stiltje är fullkomligt normalt, och går att göra något åt. Den här artikeln bjuder på några knep.

Innehåll till webbsida, nyhetsbrev eller sociala medier? Ibland spelar det ingen roll hur mycket du försöker tänka dig till ett nytt ämne, det kommer helt enkelt inte av sig själv. En sak som verkligen underlättar är om redan från början har en tydlig struktur, och en plan för det innehåll som ska produceras.

Det kan tyckas överdrivet men faktum är att det är till stor hjälp att beskriva syfte och mål, alltså vad du tänker att ditt innehåll ska göra för nytta. Syftet kan liknas vid motivet, alltså varför du utför en viss handling. Ett syfte beskrivs ofta som något övergripande och är inte alltid mätbart. Målet däremot är tydligt formulerat och beskriver det resultat du vill få ut av din insats. Det bör vara mätbart och ha en tidsgräns.

 

Målgrupp och tonalitet

Kanske vet du redan vem eller vilka du talar till? Om inte är det definitivt dags att bena ut din målgrupp/-er (Kom ihåg att “alla” inte funkar här). När du väl vet vem som är mottagare kommer det att bli så mycket enklare att veta vilken tonalitet du ska ha, det vill säga på vilket sätt du talar till din målgrupp. Och inte minst vilken typ av ämnen du kan snöa in på.

 

Innehållsplan och strategi

Om du gör upp en plan för din content har du hela tiden en fasad att luta dig mot, och slipper känna att du borde spontan-fixa innehåll hela tiden. Börja med att göra en grov plan ett halvår framåt, det kan vara lagom. Skriv upp ämnen du vet på en gång, och fyll sedan på din plan efter hand – se till att äga de ämnen som din målgrupp är intresserad av. När du har dina ämnen är det också dags att bestämma vilken eller vilka kanaler du ska köra ut budskapet i. För att nå målgruppen måste du kommunicera med dem där de hänger – vissa kanske är på Facebook eller Instagram och andra når man bäst med ett hederligt pappersutskick.

 

Relevant material

Om du gör en plan kommer du dessutom veta att du publicerar visst innehåll på måndagar och skickar ut annat på onsdagar. Eller vilken dag och frekvens som verkar rimlig; ett nyhetsbrev kanske bara kommer ut en gång i månaden medan dina sociala mediekanaler bör uppdateras oftare för att inte falla i glömska. Var realistisk så att arbetsbördan inte blir för hög, och kom ihåg – alltid relevanta ämnen, som följer din strategi. Och hellre färre inlägg av hög kvalitet än en massa ogenomtänkta ad hoc-inlägg.

 

Återbruka din content

Och du, det är inte nödvändigt att uppfinna hjulet varje gång, det går alldeles utmärkt att återanvända material. Mjölka ur innehållet genom att justera, addera och paketera om din content. På så sätt blir livslängden längre och du kan erbjuda läsning för fler än en målgrupp. Ett gäng blogginlägg skulle till exempel kunna bli en manual, och ett white paper splittras i ett antal miniartiklar.

 

Om du gör en content-plan kommer det…
  • …underlätta flödet av innehåll.
  • …påminna dig om hur innehållet ska utformas, varför och för vem.
  • …visa vem som gör vad.

 

Tycker du att det verkar krångligt? Vi hjälper dig gärna med att bena ut och strukturera upp, om du vill. Kontakta oss för ett möte så lovar vi att du kommer få en tydligare bild av vad marknadsföring är bra för.

Spara

Spara

Spara

Spara

Taggar: