6 tips för ett effektivt samarbete med konsulten/byrån

Många marknadsavdelningar och mindre företag är bra på att sköta en stor del av det praktiska marknadsarbetet på egen hand. Men ibland behövs ytterligare kompetens som inte finns internt. Det kan också handla om att få ett utifrånperspektiv och erfarenhet från andra branscher. Eller så saknas tiden för befintlig personal att utföra projektet. Att ta in extern hjälp från en reklambyrå eller en konsult kan då vara en nödvändig lösning. Vi har sammanfattat några tips som effektiviserar samarbetet och ökar chanserna att få ett lyckat resultat.

 

Läs mer

58
logotyp grafisk profil identitet designbyrå reklambyrå stockholm grafisk formgivning design företagsprofil varumärke

Vi designar en logotyp och en grafisk identitet – så funkar det

I den här artikeln tänkte vi beskriva och visa hur det kan gå till när Brandma’ tar fram en logotyp och en grafisk identitet till ett mindre eller nystartat företag. Processen som beskrivs nedan är något förenklad och kan se lite olika ut beroende på kundens erfarenhet som uppdragsgivare av liknande projekt och hur omfattande den grafiska profilen är när det gäller enheter, mallar och original. Innan vi startar upp har vi alltid gått igenom budget/offert och skrivit ett avtal så både vi och kunden är överens om detaljerna.

Läs mer

45

Lyckas med din hemsida

Att lyckas med att ta fram en bra hemsida är en utmaning. Det handlar om att jobba strukturerat, smart och att lägga ner tid på förarbetet. Det finns tyvärr inga genvägar för att lyckas  så räkna med att avsätta ordentligt med tid. Oavsett om man tar hjälp av en byrå med designen, att bygga sidan eller om man väljer att göra allt eller delar själv finns det vissa punkter som är värda att jobba lite extra med.
Läs mer

43

Hur skriver jag en brief till reklambyrån?

När man beställer ett uppdrag från en reklam- och kommunikationsbyrå brukar man skriva ihop en så kallad ‘brief’. Det är en beskrivning av uppdraget där beställaren kortfattat sammanfattar vilket problem som ska lösas, vilken målgrupp man vänder sig till, vilka budskapen är och vad man vill uppnå med aktiviteten. Syftet är att skapa en gemensam grund att utgå ifrån och att skapa en förståelse för projektet för alla involverade i den kreativa processen.
Läs mer

48

Trender som påverkar våra förpackningar

Dagligvaruhandeln har stor makt och de förväntas fortsätta öka sin dominans ytterligare genom lansering av fler egna varumärken och genom sammanslagningar. I denna miljö som är fylld av alternativ och ökad konkurrens får förpackningen en allt mer framträdande roll.  Det ställs högre krav på förpackningen och den har en viktig roll när det gäller att öka omsättningen. Vi listar några nyckeltrender som kommer att påverka hur förpackningar utformas och designas framöver.
 
Läs mer

48
förpackningsdesign brandma designbyrå stockholm

Förpackningsdesign – allt viktigare för att vinna slaget i hyllan

Köpprocessen är en serie olika handlingar som görs när man söker, värderar, väljer, köper, använder och utvärderar en produkt eller tjänst. I butiken är förpackningen vägen till produkten. Kunden ser förpackningen och agerar efter hur produkten får dem att känna i stunden. Förpackningen är i många fall en del av produkten och avgörande för om man köper produkten eller inte. Om man som kund får känslan av att produkten kan tillfredsställa det behov man har, påverkas köpbeteendet. En väl utformad förpackningsdesign är därför av största värde.

Läs mer

58

Åh nej, inte en powerpoint …

De flesta av oss har nog tänkt tanken under en tråkig powerpoint-presentation. Kanske till och med kämpat emot för att inte slumra in. Samtidigt kan en skärmpresentation vara ett fantastiskt hjälpmedel, både för presentatören och åhörarna. Så hur gör man för att undvika att presentationen blir ett sömnpiller och istället trollbinder publiken? I den här artikeln ska vi ge lite tips på hur får fram ditt budskap och engagerar din publik.

Läs mer

48
marknadsplan, marknadsstrategi, företag

Hjälp! Hur gör jag en marknadsplan?

Att göra en väl formulerad marknadsplan och att ha en strategi för hur företaget ska nå sina mål är en grundförutsättning för att lyckas. Görs den rätt är sannolikheten stor att företaget ökar sin försäljning, lönsamhet och konkurrenskraft. Utan en tydlig plan finns risken att befintliga och nya konkurrenter tar marknadsandelar och lämnar företaget i ett sämre läge.

Vi vet att det kan kännas svårt för många att komma till skott och sätta sin plan på pränt. Man kanske känner att inte kunskapen eller tiden räcker till.  Därför har vi satt ihop några steg som kan hjälpa dig att komma igång med arbetet. Det är viktigt att ta tid att fundera igenom vad ni ska åstadkomma och vilka resurser ni kan avsätta. Samtidigt får det inte ta så mycket tid så ni inte genomför arbetet. Försök att hitta en nivå som passar er.

Läs mer

41