tips så lyckas du i sociala medier facebook twitter instagram

Så lyckas du i sociala medier

Att använda sociala medier är ett effektivt sätt att etablera kontakt, skapa dialog och stärka relationen med era målgrupper. När du ska välja vilka sociala nätverk ditt företag ska synas på ska du börja med att fundera över vad syftet är med din satsning. Är det att få nya kunder, samarbetspartners, öka kännedomen om ditt företag, att hitta personal eller något annat. Satsa på att vara där dina potentiella kunder, eller den målgrupp du riktar dig mot, finns. Välj med omsorg och satsa långsiktigt så kommer du få ut mer av dina digitala sociala aktiviteter.

 

VILKA VILL DU NÅ?

Definiera och beskriv målgruppen – vilka är de, vad är de intresserade av och var finns de. Gör riktlinjer för vilka ni vänder er till, var ni ska vara, hur ofta ni ska göra inlägg och vem som ska utföra arbetet.

Tips! Gör en plan för er närvaro på sociala medier.

 

VAD INTRESSERAR MÅLGRUPPEN?

Skapa ett innehåll som är bra och intressant för målgruppen, utan att tappa relevans för din verksamhet. Intressant innehåll leder till fler och mer engagerade kontakter. Försök att variera innehållet så att det inte blir tjatigt för era följare. Gör gärna en plan för vad ni ska skriva om under en period. Skapa även en inläggsbank med färdigt innehåll som ni kan använda. Detta får utgöra en grund för innehållet och sedan kan ni komplettera med aktuella ämnen som dyker upp. Du kan även dela intressant material inom ditt område som andra skriver för att skapa variation.

Tips! Utgå från målgruppens intressen.

 

INTERAGERA

Bjud in dina kunder och uppmuntra dem att dela med sig av sina erfarenheter eller bilder på ett tema. Dela sedan vidare. Ni kan t ex. köra kampanjer där ni uppmanar era följare att dela med sig av bilder som de hashtaggar.

Tips! Låt andra vara med och fördjupa innehållet.

 

PERSONLIGHET

Sociala medier bygger på att vi är personliga och det är viktigt att vi står våra värderingar. Kommunikationen i sociala medier är snabb samtidigt som inläggen kan fångas upp och delas. Därför är det viktigt att bara skriva sådant som ni kan stå för, både professionellt och privat. Låt gärna en kollega läsa igenom inlägget innan du publicerar det.

Tips! Var personliga och öppna.

 

UPPDATERINGAR

Hur ofta man ska göra uppdateringar beror på vilken bransch och målgrupp du vänder dig till. Det viktiga är att följa sin plan och att vara ihärdig. Det tar tid att bygga upp ett nätverk med följare och det är ett slöseri med resurser om man inte kommunicerar med dem. Försök därför att undvika för långa perioder av tystnad.

Tips! Kommunicera kontinuerligt.

 

BILDER OCH FOTOGRAFIER

En bild säger mer än tusen ord. Bilder engagerar, berör och hjälper oss att komma ihåg information bättre. Forskning inom sociala media visar också att bilder skapar mer interaktion än rena textinlägg. Se därför till att komplettera era inlägg med en relevant bild, illustration eller grafik. Om du inte använder egen bilder, kolla upp så du verkligen får använda den bild du vill. Upphovsrätten gäller även på internet 😉

Tips! Använd bilder.

 

RÖRLIGT

Rörliga bilder fångar ögat och ger er möjlighet att kommunicera mycket information på kort tid. Även här ser man att interaktionen med följarna ökar. Ett tips är att spela in enkla filmer som t ex kan visa hur man går tillväga för att använda er produkt, ni kan filma vid era evenemang eller event, en kund som berättar hur det är att jobba med er. Det är bara fantasin som sätter gränser. Filma och dela i era sociala kanaler.

Tips! Använd film och animeringar

 

RESPONS

Svara alltid snabbt på såväl kommentarer och frågor som beröm och kritik. Vid negativa kommentarer svara sakligt på kritiken. Finns det inget svar från dig är det fritt fram för alla möjliga spekulationer. Snabb respons skapar trovärdighet och uppmuntrar till interaktion. Det stärker också relationen med dina följare.

Tips! Svara snabbt på frågor och kommentarer

 

AMBASSADÖRER

Vissa personer har stort inflytande och många följare. Fundera på och kartlägg vilka personer som kan ha inflytande på din målgrupp. Föreslå samarbete med dem, bjud dem på event eller bjud in dem att föreläsa. Var kreativ!

Tips! Använd ambassadörer

 

TÅLAMOD

Nyckeln till framgång i sociala medier är att bygga relationer och det tar tid. Man behöver vinna målgruppens förtroende, bygga en tvåvägskommunikation och jobba kontinuerligt och metodiskt.

Tips! Att bygga relationer tar tid – tålamod är a och o.

 

Lycka till!

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara