Vad kostar den grafiska formen?

Vi fick en fråga från en potentiell kund härom dagen. Han hade tagit in offerter för en logotyp och en grafisk profil, och tyckte det var märkligt att offerterna skilde sig så väldigt mycket i pris. Kunde verkligen prisskillnaden vara motiverad? Hur kan exakt samma förfrågan resultera i så olika pris?

 

Vad du frågar efter

Det som ligger till grund för offerten spelar stor roll i hur stor differens det blir i offerternas prisbild. Om man tänker sig gå ut och äta middag och önskemålet ser ut just så: ”middag på stan” så kommer prisbilden att variera otroligt. En middag på stan kan vara en varmkorv med bröd och Pucko på den lokala grillkiosken. Men en middag på stan kan också vara en avsmakningsmeny på en av landets mest exklusiva krogar. Ingen är förvånad om det senare alternativet har en extra nolla på priset. Samma sak är det med formgivning. Vad vill du som kund ha ut av uppdraget och hur ser era förväntningar ut? Tänk igenom om det är en ”snabb varmkorv” eller en ”exklusiv matupplevelse” du är ute efter. Eller något mitt emellan.

 

Vilka du tillfrågar

Vem som helst kan kalla sig grafisk formgivare eller art director. Det gör att det finns ett enormt spann när det kommer till kompetens, färdigheter och erfarenhet. Det spänner från 18-åriga gymnasiestuderande (som haft undervisning i Photoshop och därför anser sig vara både grafisk formgivare och fotograf), till fullblodsproffs (som behärskar både marknadsstrategi, analysarbete, varumärkesbyggande, kreativ formgivning och originalproduktion). Självklart kan den som har formgivandet som en hobby vid sidan om och försörjer sig på annat, arbeta till en lägre kostnad. Men den som försörjer sig på sin talang och sina kunskaper, som har utgifter i form av programlicenser, typsnitt, datorutrustning, kurser för nya kunskaper osv. kan inte att jobba för en spottstyver.

Samma sak är det med byråer. Vem som helst kan starta en reklam-, webb- eller designbyrå. Vilken kompetens, erfarenhet och förmåga som verkligen finns, varierar och är upp till dig som uppdragsgivare att bedöma, vilket kan vara svårt. Särskilt när det handlar om uppdrag som du och dina kollegor kanske inte har någon erfarenhet av att beställa sedan tidigare.

 

Erfarenhet och inriktning

En erfaren formgivare som gjort liknande uppdrag för andra kunder, har lättare att förutse eventuella svårigheter på vägen och uppskatta den faktiska tidsåtgången. Olika formgivare/byråer har olika inriktning och kunskap även när det kommer till design. Och den som är en fantastisk tidningsformgivare kanske inte alls är lika vass på förpackningsformgivning eller att ta fram en grafisk profil.

Tips 1: Jämför inte bröd och biff. Bestäm dig från början vad du tycker är viktigt. Se till att de du tar in offerter ifrån har en bakgrund och kunskapsnivå som motsvarar dina förväntningar och att de ligger på samma nivå. Glöm inte att kolla in portfolion efter liknande uppdrag. Då blir det lättare att jämföra priserna.
Tips 2: Var specifik i din offertgrund. En tumregel är: ju kortare uppdragsbeskrivning desto större spann mellan lägsta och högsta pris och därmed svårare att jämföra. En erfaren formgivare vet vilka problem som kan uppkomma under processen och räknar ofta in det i offerten, vilket självklart påverkar slutpriset.
Tips 3: Har den som ger offerten den erfarenhet och kunskap som du behöver? Har personen gjort liknande jobb tidigare? Kolla upp formgivarens hemsida. Ett annat tips är LinkedIn som är ett utmärkt ställe att kolla upp formgivares kunskap, bakgrund och erfarenhet.

Spara

Spara

Spara

Spara

Spara

Taggar: