Åh nej, inte en powerpoint …

De flesta av oss har nog tänkt tanken under en tråkig powerpoint-presentation. Kanske till och med kämpat emot för att inte slumra in. Samtidigt kan en skärmpresentation vara ett fantastiskt hjälpmedel, både för presentatören och åhörarna. Så hur gör man för att undvika att presentationen blir ett sömnpiller och istället trollbinder publiken? I den här artikeln ska vi ge lite tips på hur får fram ditt budskap och engagerar din publik.

Fokusera på det viktigaste

När man gör en presentation är det vanligaste felet att man försöker få plats med för mycket på sidorna. Det gör att åhörarna bara sitter och läser istället för att lyssna på det du säger. Då kan man egentligen lika gärna dela ut ett worddokument.
Tänk istället på att korta ner dina texter. Bildspelet ska vara ett stöd till det du säger, publiken ska kunna hitta de viktigaste orden och meningarna.
Om du utgår från programmets mallar brukar det bli lagom mycket text per sida, lagom många punkter, och därmed läsbart för publiken. Undvik att fylla på mer text än vad som får plats i textrutan eftersom programmet automatiskt krymper texten om du skriver för mycket.

Undvik effektfällan

Powerpoint lockar gärna till att man blir teknikfokuserad. Det finns risk att allt blir en enda stor orgie i olika animationer och övergångar där man låter första bilden lösas upp i intet, och nästa bild dyka upp från ovankant, för att sakta växa och snurra några gånger innan den landar.
– Undvik dessa funktioner. Risken finns att du inte upplevs som seriös och professionell. De flesta i publiken känner till effekterna och du imponerar inte på någon. Försök istället vara enhetlig och använd en enda, ganska nedtonad bildväxling eller faktiskt ingen alls.
Det kan ibland dock vara en poäng att klicka fram punkt för punkt i en punktlista, för att man inte ska läsa dem i förväg.

Hitta en röd tråd

Om du är ovan vid att använda program som Powerpoint och Keynotes, använd de standardmallar som finns i programmet. Större företag och organisationer har ofta tagit fram en egen mall med företagets färger och typografi – använd den. Tänk gärna som en faktabok. Börja med en “omslagsbild” med ämne och presentatör. Ha gärna med en innehållsförteckning eller en övergripande lista på de delar presentationen består av. Dela gärna in presentationen i olika avdelningar med avskalade kapitelsidor som inledning på varje del. Det blir som en mikropaus i informationsflödet för publiken.

Låt bilden tala

Människan är en visuellt orienterad varelse. Det innebär att ungefär 80% av våra sinnesintryck kommer från synen. En bra och engagerande skärmpresentation förstärker talarens ord med relevanta bilder och noga utvald text. Ett faktatung text kan med fördel delas upp på flera olika stycken och lättas upp med en bild eller illustration. Variera även ditt innehåll genom att inte ha för många rena faktasidor på raken.

Spara

Spara

Spara