Lyckas med din hemsida

Att lyckas med att ta fram en bra hemsida är en utmaning. Det handlar om att jobba strukturerat, smart och att lägga ner tid på förarbetet. Det finns tyvärr inga genvägar för att lyckas  så räkna med att avsätta ordentligt med tid. Oavsett om man tar hjälp av en byrå med designen, att bygga sidan eller om man väljer att göra allt eller delar själv finns det vissa punkter som är värda att jobba lite extra med.

 

Förstudie

Börja arbetet med en förstudie som handlar om att kartlägga och ta fram underlag för att skapa en träffsäker hemsida som tilltalar besökarna. Resultatet av förstudien är grunden till arbetet med design, innehåll och struktur, så var noggrann. Det har du igen i det fortsatta arbetet.

 

  • Fundera igenom och beskriv den huvudsakliga målgruppen. Ju mer du vet om dem desto mer träffsäker och tilltalande kan du göra hemsidan för dem.

  • Beskriv syftet med hemsidan. Är det att informera, skapa försäljning, ta kontakt, skapa debatt eller något annat? Se till att fundera igenom hur man ökar möjligheten att få besökarna att göra det man önskar (konvertering).

  • Vilka konkurrenter har du och hur ser de ut?

 

  • Ta beslut om hur du önskar att strukturen på hemsidan ska vara. Skissa gärna upp hur du tänker att besökarna ska röra sig och hur du ska få med det innehåll du tänker dig.

  • Finns det speciella funktioner eller kopplingar som du vill/måste finnas? Det kan handla om t ex en blogg/nyhetsfunktion, en sök- eller filtreringsfunktion, kontaktformulär eller avancerade kopplingar till affärssystem.

  • Skriv ner viktiga sökord för ditt företag och din bransch. Dessa vill man ha med sig i arbetet med innehållet.

  • Ett bra tips är att leta runt på nätet efter hemsidor som har en design, funktioner eller annat som man gillar. Man kan inspireras av bra hemsidor och man kan även lära sig om vad man inte vill med sin hemsida.

När förstudien, den grundläggande men kanske viktigaste delen i processen, är klar, har man ett bra underlag för det fortsatta arbetet.

 

Design

Har ni en bra och genomarbetad grafisk profil bör det vara enkelt att applicera den på hemsidan. Har man inte det är det ett bra tips att investera i en. En besökare bildar sig en uppfattning om hemsidan och ditt företag väldigt snabbt. Ofta har man bara några sekunder på sig. En stark logotyp och grafisk profil arbetar för dig och signalerar de värden ditt företag står för.

Man utgår från förstudien och den grafiska profilen och tar fram designskisser och ett förslag på struktur och hur man ska navigera på sidan. När det gäller navigering är det värt att tänka till ordentligt så att navigationen känns naturlig och enkel. Det är också bra att man tydligt ser var på sidan man befinner sig och att det är lätt att röra sig runt utan onödiga klick.

Det är viktigt att sidan är användarvänlig. Det kan handla om tillräcklig kontrast i text för att öka läsbarheten, att sidan är snabb att ladda, är konsekvent, överskådlig, tillgänglig, luftig och logisk.

 

Innehåll

Parallellt med att ta fram designen är det bra att fundera på innehållet till din hemsida. Finns det innehåll sedan tidigare eller behöver du skapa nytt? Om man blandar gammalt och nytt är det bra att gå igenom texterna så att de har samma tonalitet och känsla.

Det som gäller för design gäller i allra högsta grad innehållet också. Det är väl investerade pengar att låta en duktig copywriter skriva texterna. Välskrivna texter höjer känslan på hemsidan markant. Är det dessutom en copywriter specialiserad på kommunikation i digitala kanaler är denne bra på att anpassa budskap och texter till digitala medier och att skriva SEO-anpassade texter till webbplatser. Utöver att texterna är säljande och tilltalande  handlar det om att de ska ha rätt längd och innehåll för att rankas bra av Google.

Ni behöver också ett representativt bildmaterial och/eller illustrationer för att göra hemsidan attraktiv. Bra bilder, genomarbetade illustrationer och ikoner höjer utseendet och bidrar till att besökaren stannar kvar och får en bra uppfattning om ert företag.

Tänk på att alla bilder och illustrationer är skyddade av upphovsrätt. Kontrollera noga vad som gäller med det material ni väljer att använda.

 

Implementering

När design och innehåll är på plats är det dags att bygga och implementera sidan. Man ska göra verklighet av arbetet man lagt ner och underlaget som är framtaget. Man stämmer av att allt ser bra ut på skärm, läsplatta och mobil och att den responsiva designen fungerar som önskat. Man testar alla länkar och att allt ser bra ut i olika webbläsare.

Gå igenom allt innehåll noga och att kopplingar till t.ex sociala medier eller andra system funkar.

När allt är testat flera gånger är det dags för lansering.

Efter lanseringen börjar nästa fas av arbetet som handlar om att alltid hålla sidan uppdaterad, aktuell och intressant. Det är mycket jobb med att hålla en hemsida levande men det känns onödigt att investera mycket tid och pengar i en fin hemsida om den känns gammal och inaktuell.

Lyckas man med sitt arbete att skapa en sida som besökarna gillar, återvänder och kanske till och med rekommenderar så har man goda möjligheter att skapa nya affärsmöjligheter.